Na známé mýtnici Lučko u Zagrebu ve směru “k moři” se už brzy zjednodušší nájezd na dálnici A1. Společnost Hrvatske autoceste před sezonou přidá jízdní pruhy a také senzory na využívání elektronického mýtného ENC. V případě jízdních pruhů nejde o rozšíření silnice ve stavebním smyslu slova, provozovatel dálnice pouze překreslí pruhy, aby se jich na vozovku vešlo více. Pro názornost a porovnání přikládám vizualizaci současného i nového řešení.
Ve směru od Slovinska v prostoru mimoúrovňového křížení Lučko ve směru Rijeka/Split budou nově dva pruhy místo jednoho.
A v úseku před samotnými mýtnicemi se pak počet pruhů zvýší ze tří na čtyři.
Správci komunikace navíc budou moci operativně přepínat mezi funkcemi samotných průjezdních bran. Ve špičce se předpokládá, že všechny brány bude možné využít na všechny typy placení včetně elektronického mýtného ENC. Cílem je zabránit stavu, kdy se v době nejhustší dopravy automobily přejíždějí před branami z pruhu do pruhu. Mimo špičku pak může být část bran vyhrazena manuálním platbám a část elektronickým. O aktuální stavu nastavení budou informovat světelné tabule před mýtnicemi. Stejné opatření bude možné provádět také ve směru “od moře”.
Co Chorvaty k těmto opatřením vede? Samozřejmě vstup země do Schengenu. Dosud dopravu ve směru ze Slovinska brzdily kontroly dokladů na hraničních přechodech. Nyní by se Lučko mohlo snáze stát jakýmsi “špuntem”, kde se budou tvořit ještě větší kolony než dosud. Tohle nebezpečí se Hrvatske autoceste snaží minimalizovat.